واحد گندله سازی بافق

بزرگ‌ترین کارخانه گندله‌سازی کشور

یکی دیگر از برنامه‌های طولانی‌مدت مجتمع بافق که ذیل سیاست‌های کلان آن یعنی حضور تاثیرگذار در بخش‌های مختلف صنایع بالادستی و پایین‌دستی فولاد می‌گنجد، احداث و راه‌اندازی واحد گندله‌سازی با ظرفیت پنج میلیون تن است. مجتمع فولاد بافق در تلاش است تا با احداث بزرگ‌ترین کارخانه گندله‌سازی، سنگ آهن فرآوری‌شده را با تبدیل‌ به گندله آهن به کارخانه‌های فولاد کشور ارسال کند. با راه‌اندازی واحد تولید گندله، ماده اولیه بسیاری از واحد‌های فولادسازی به روش احیا مستقیم تامین می‌شود.

ازآنجاکه ارزش افزوده تبدیل کنسانتره سنگ آهن به گندله بسیار چشمگیر است و طبق برآورد، دوره‌های بازگشت سرمایه در طرح‌های گندله‌سازی نیز با دو تا سه سال تاخیر انجام می‌شود، با راه‌اندازی این واحد، در خام‌فروشی بیش از ۲ میلیون تن کنسانتره آهن صرفه‌جویی می‌شود.

گُندله به معنای گلوله‌های تولیدشده از نرمه‌ی سنگ آهن و سایر مواد افزودنی است که بعد از پخته‌شدن، سخت شده و برای تولید آهن اسفنجی در روش احیای مستقیم به‌کار می‌رود. این گلوله‌های کاربردی متشکل از ۶۴ تا ۷۲ درصد آهن و ترکیبات مختلف دیگری هستند که خصوصیات شیمیایی و متالورژیکی گندله را تعیین می‌کنند.

چگونگی فرآیند تولید در واحد گندله سازی

بررسی‌ها و مذاکرات نخستین برای احداث واحد گندله‌سازی فولاد بافق توسط گروه صنعتی یاران انجام ‌گرفته و به‌زودی شاهد آغاز مراحل ساخت این واحد صنعتی خواهیم بود.

همانند سایر واحدهای تولیدی فولاد بافق  در آینده کارکنان واحد گندله‌سازی (Pelletizing Unit) تلاش خواهند کرد تا با روش‌های استاندارد موجود از نرمه‌های آهن، گندله استخراج کنند. به‌دلیل اینکه گندله به عنوان ماده‌ی اولیه در صنایع مختلف کاربرد دارد، کارشناسان و متخصصان در تولید این محصول با بالاترین کیفیت ممکن نظارت خواهند کرد. در حقیقت یکی از اهداف اصلی تعریف‌شده در واحد گندله سازی بافق گروه صنعتی یاران، تولید مرغوب‌ترین گندله‌ی موجود در کشور با استفاده از مواد اولیه با خلوص مناسب است.

اهداف واحد گندله‎‌سازی فولاد بافق

ما همواره در تلاش هستیم تا در کنار تولید محصولات باکیفیت و برطرف کردن نیاز مصرف‌کنندگان داخلی و خارجی در جهت حفاظت از محیط زیست نیز گام برداریم. به همین منظور و برای رسیدن به اهداف زیر از سال‌ها قبل به دنبال تأسیس واحد گندله سازی بوده‌ایم تا بتوانیم شاهد تحقق اهداف و عملی‌شدن مسئولیت‌های اجتماعی خود باشیم. بخشی از این اهداف و دغدغه‌های زیست‌محیطی که در تمام طول مسیر پیشِ چشم خود داریم:

  • کاهش آلودگی‌های محیط زیست ناشی از جابجایی مکرر محصولات میانی تولید فولاد به جهت عدم تمرکز واحدهای تولیدی
  • کاهش مصرف حامل‌های انرژی به ازای هر تن تولید فولاد و پیاده سازی استاندارد مدیریت انرژی (ISO 50001) در همه واحدهای تولیدی
  • ورود به بازار تولید گندله در کشور و تأمین قسمتی از نیاز صنایع مختلف به این محصول
  • تولید گندله با کیفیت برمبنای سفارش و نیاز مشتریان
  • بهره‌گیری کامل از پتانسیل معدنی منطقه با امکانپذیر ساختن تبدیل تمام ظرفیت کنسانتره تولیدی به گندله

با بهره‌برداری از این واحد تولیدی ضمن ایجاد فرصت‌های شغلی جدید برای هم‌میهنان و همسایگان کویری خود، هزینه‌های مورد نیاز برای تولید فولاد هم کاهش یافته و به این ترتیب نیاز صنایع مختلف در زمینه‌ی ساخت‌وساز، خودروسازی، لوازم خانگی، ساخت پل و … نیز مرتفع می‌شود.