راهنمای کامل شناخت میلگرد یا آرماتور؛ انواع، مشخصات و کاربرد

  1. خانه
  2. /
  3. میلگرد
  4. /
  5. راهنمای کامل شناخت میلگرد یا آرماتور؛ انواع، مشخصات و کاربرد

میلگرد نوعی میله فولادی است که به منظور افزایش مقاومت کششی بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول که در حال حاضر در دسته مهم‌ترین مصالح ساختمانی قرار دارد، بر اساس پارامترهای مختلفی مانند جنس، روش تولید، برند تولید‌کننده، استاندارد، سایز و مقاومت در گروه‌های مختلفی قرار می‌گیرد. اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد ماهیت میلگرد و انواع مختلف این محصول هستید، تا انتهای این مطلب از مجموعه مقالات ویکی‌فولاد با ما همراه باشید.

چگونگی روش تولید میلگرد و مراحل آن

معمولاً برای تولید میلگرد از جمله میلگرد بافق از فرآیندی به نام نورد گرم استفاده می‌شود. نورد در حقیقت یکی از رایج‌ترین روش‌های تولید مقاطع فولادی مختلف است که در آن شمش فولادی گداخته توسط غلتک‌هایی که در مسیر آن قرار گرفته‌اند، در معرض فشار قرار می‌گیرد. مجموع مراحل تولید میلگرد را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد:

خط نورد میلگرد فولاد بافق یزد

1. گرم‌کردن ماده اولیه

۲. نورد شمش

۳. خنک کردن

۴. برش

۵. بسته‌بندی (بندیل‌بندی)

شمش‌های فولادی با طی کردن مراحل بالا در نهایت به میلگرد ساده تبدیل می‌شوند. به منظور تولید انواع آجدار این محصول، باید بعد از اجرای فرآیند نورد با استفاده از دستگاه‌های مخصوص آج‌ها را بر روی بدنه کالا حک کرد. یکی از ویژگی‌هایی که باعث تمایز میلگرد بافق از سایر محصولات فولادی می‌شود، بهره‌گیری از شمش‌های فولادی مرغوب و باکیفیتی است که به روش قوس الکتریکی ریخته‌گری و ساخته می‌شود. همچنین این خط تولید، ظرفیت تبدیل و تولید 550 هزار تن شمش به میلگرد را دارد.

عمده‌ترین و مهم‌ترین کاربرد میلگرد

همانطور که در ابتدای مطلب به آن اشاره کردیم، از میلگردها به منظور افزایش مقاومت کششی بتن استفاده می‌شود. از این رو باید عمده‌ترین و مهم‌ترین کاربرد میلگرد را در ساختمان‌سازی دانست؛ هر چند کاربردهای مختلف و متنوع دیگری هم دارد. باید بدانید که بتن مقاومت فشاری مناسبی دارد و برای خرد کردن آن باید نیروی بسیار زیادی صرف کرد. اما با وجود این مقاومت فشاری بالا، مقاومت پیچشی و کششی آن پایین است؛ به همین دلیل برای بهبود نقاط ضعف بتن از میلگرد استفاده می‌کنند.

انواع میلگرد بر مبنای استاندارد تولید

۱. میلگرد ساده A1

نوعی میلگرد است که هیچ‌گونه آجی بر روی سطح آن وجود ندارد.

۲. میلگرد آجدار مارپیچ A2

نوعی میلگرد آجدار که آرایش آج‌های آن از ابتدا تا انتهای محصول به صورت کاملاً یکدست امتداد دارد.

۳. میلگرد آجدار جناغی A3

این نوع میلگرد که به نام میلگرد خشک هم معروف است به‌سبب تغییر شکل نسبی پلاستیک 16 درصد برای عملیات سیویل صنعتی و ساختمانی مناسب است.

۴. میلگرد آجدار مرکب A4

محصولات آجی دوکی‌شکل در این گروه قرار می‌گیرند و به دلیل سختی بسیار بالا از آن‌ها در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود.

تفاوت میلگردهای موجود در این گروه‌ها صرفاً در مشخصات ظاهری آن‌ها خلاصه نمی‌شود. این محصولات از نظر ترکیب شیمایی و خواص مکانیکی هم با یکدیگر متفاوت هستند؛ به‌صورتی‌که از میلگرد A1 تا A4 با افزایش مقدار کربن، درجه سختی محصول هم افزایش می‌یابد. باید بدانید که در خط تولید نورد میلگرد کارخانه بافق، میلگرد در استاندارد A3 و A4 در سایزهای 8 الی 32 تولید می‌شود. همچنین میلگرد A3 بافق یزد دارای تنش تسلیم 4000 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع و تنش گسیختکی 6000 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع .

بخوانید: میلگرد A4 چیست؟ معرفی میلگرد A4 از استاندارد های تولید تا آنالیز، مزایا و کاربرد ها

خواص مکانیکی انواع میلگرد

شناسایی انواع میلگرد بر اساس جنس و نوع

میلگردها بر اساس استاندارد مورد استفاده در زمان ساخت، در چهار گروه مختلف قرار می‌گیرند که کاربرد آن‌ها به شرح زیر است:

1. میلگرد با فولاد پر‌کربن

پرکاربردترین نوع موجود میلگرد، میلگرد فولادی یا میلگرد سیاه است که به اختصار میلگرد نامیده می‌شود. میلگرد سیاه یکی از بهترین انواع میلگرد از نظر استحکام کششی و قدرت است؛ اما به دلیل ساخته شدن از آهن، در صورت نگهداری در شرایط نادرست به سرعت زنگ می‌زند و دچار فرسایش می‌شود. چنانچه میزان این فرسایش زیاد باشد، بتن‌های اطراف هم دچار شکستگی می‌شوند.

2. میلگرد با پوشش اپوکسی

این محصول همان میلگرد سیاه است که با مواد اپوکسی پوشش داده می‌شود. از مشخصات میلگرد با پوشش اپوکسی می‌توان به مقاومت نسبتاً مناسب، پوشش فوق‌العاده ظریف و استحکام در برابر خوردگی اشاره کرد. هر چند در حال حاضر، استفاده از این میلگرد مرسوم نیست، زیرا نشانه‌های زنگ‌زدگی و خوردگی درون مغز آن  به‌خوبی قابل دیدن نیست و برای جلوگیری از خطرات احتمالی از مصرف آن صرف‌نظر می‌شود.

3. میلگرد اروپایی

این محصول به صورت عمده از منگنز ساخته می‌شود. میلگرد اروپایی در برابر خم‌شدن مقاومت اندکی دارد. به‌علاوه به کار گرفتن آن به‌راحتی انجام نمی‌شود. این میلگرد برای ساخت‌وسازه‌های کوتاه و در مناطقی با احتمال زلزله بسیار پایین به کار می‌رود. بنابراین اگر به دنبال انتخاب میلگردی مناسب برای مناطق زلزله‌خیز یا ساختمان‌هایی با ساختار یکپارچه هستید، به شما توصیه می‌کنیم که از این محصول استفاده نکنید.

۴. میلگرد فیبر تقویت‌شده پلیمری (Glass Fiber Reinforced Polymer GFRP)

اگر می‌خواهید خسارت ناشی از خوردگی میلگرد را در محیط‌هایی با شرایط اسیدی کاهش دهید، بهتر است از این محصول کامپوزیتی به جای انواع میلگرد فولادی استفاده کنید. از جمله مزایای استفاده از این محصول می‌توان به مقاومت در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی و استحکام بالا در مقابل سولفات‌ها و کلریدها اشاره کرد. لازم به ذکر است که بعد از استفاده از میلگرد فیبر تقویت‌شده پلیمری،‌ قطر کاهش یافته و فاصله بین میلگردها در ساختار بتنی مسلح افزایش می‌یابد. این عوامل باعث آسیب‌پذیری میلگرد در برابر ارتعاشات ناشی از زلزله و تجهیزات صنعتی مختلف می‌شود.

۵. میلگرد گالوانیزه

میلگرد گالوانیزه همان میلگرد سیاه است که طی فرایند گالوانیزاسیون گرم وارد محفظه‌ای از روی مذاب شده و پوششی از فلز روی، سطح آن را می‌پوشاند. این فلز با اکسیژن و کربن دی اکسید هوا واکنش می‌دهد و لایه‌ای محافظ بر میلگرد تشکیل می‌دهد. از جمله مزایای این میلگرد در مقایسه با میلگرد سیاه مقاومت بسیار بالا در برابر خوردگی و آسیب‌پذیری کمتر است؛ بنابراین میلگرد گالوانیزه قیمت بالاتری دارد.

۶. میلگرد فولادی ضدزنگ (Stainless Steel Rebar)

گران‌ترین میلگرد موجود در بازار که با نام میلگرد استیل هم شناخته می‌شود، میلگرد فولادی ضدزنگ است. این میلگردها با انواع مختلفی از فولاد ضد زنگ ساخته می‌شوند. این میلگرد همان‌طور که از نامش پیداست، ضد زنگ است. انواع میلگردهای استیل نگیر (بدون خواص مغناطیسی) در سازه‌هایی در معرض میدان مغناطیسی، آزمایشگاه‌های اندازه‌گیری دقیق و بنای دستگاه‌های فوق حساس به کار می‌روند. همچنین برای کاربردهای صنعتی خاص نیز استفاده می‌شوند. انواع میلگردهای استیل بگیر (با خواص مغناطیسی) در سازه‌های در معرض رطوبت، باز، اسید و یا دمای بالا مورد استفاده هستند. از جمله مشخصات این محصول می‌توان به مقاومت حدود ۱۵۰۰ برابری آن در برابر خوردگی در مقایسه با میلگرد سیاه اشاره کرد. با توجه به قیمت بالای این میلگرد استفاده از آن تنها در کاربردهای خاص، توجیه دارد.

۷. میلگرد ترانس

در طی انجام فرآیندی مشخص، سطح این میلگرد صیقل داده می‌شود؛ به همین دلیل این محصول علاوه بر موارد صنعتی در کارهای تزئینی هم کاربرد دارد. انواع مختلف میلگرد ترانس شامل دوپولیش، ترانس شش‌ پر، ترانس بلبرینگ‌خور، ترانس مفتول و ترانس سنگ‌خورده است.

8. میلگرد HSD (High Strength Deformed Bars)

نوعی میلگرد آجدار است که در اثر پیچش سرد، مقاومت آن‌ به میزان چشمگیری افزایش یافته است. به دلیل نوع پیچشی سطح خارجی این میلگردها، پیوند بسیار مناسبی با بتن ایجاد می‌کنند. همچنین به دلیل وجود مقادیر پایین کربن در ساختار این محصولات، مقاومت کششی خوبی دارند و می‌توان آن‌ها را به راحتی جوشکاری کرد.

انواع میلگرد از نظر سایز

انواع دسته‌بندی میلگردها از نظر سایز و ضخامت به میلی‌متر عبارت است از:

  • میلگرد ۸
  • میلگرد ۱۰
  • میلگرد ۱۲
  • میلگرد ۱۴
  • میلگرد ۱۶
  • میلگرد ۱۸
  • میلگرد ۲۰
  • میلگرد ۲۲
  • میلگرد ۲۵
  • میلگرد ۲۸
  • میلگرد ۳۲
  • میلگرد ۳۶
  • میلگرد ۴۰

مجتمع فولاد بافق به‌عنوان دارنده کامل‌ترین سبد کالایی میلگرد در خط تولید خود اقدام به تولید میلگرد سایز 8 تا سایز 32 و سایزهای بالاتر به صورت سفارشی کرده است تا برطرف‌کننده نیاز بازار مصرف خود باشد.

اگر برای شما سوال باشد که میلگرد تولیدی بافق یزد را چطور می‌توان از سایر محصولات پیشنهادی تشخیص داد، باید بگوییم نحوه شناسایی میلگرد فولاد بافق از دو روش امکان‌پذیر است:

  • پلاک شناسنامه‌ای متصل به هر بسته یا بندیل
  • نام اختصاری کارخانه (BMISCO) که روی همه شاخه‌ها حک شده است


برای اطلاع از قیمت میلگرد بافق و مشخصات تولیدی آن می‌توانید با کارشناسان فروش  ما تماس بگیرید یا به لینک صفحه قیمت مراجعه کنید.

نوشتهٔ پیشین
کاربرد و نقش انواع میلگرد در پروژه‌های بزرگ عمرانی و صنعتی
نوشتهٔ بعدی
معرفی کارخانه های فولادی برتر دنیا

مطالب مرتبط