معرفی کارخانه های فولادی برتر دنیا

  1. خانه
  2. /
  3. فولاد
  4. /
  5. معرفی کارخانه های فولادی برتر دنیا

ما در عصر پیشرفت های چشمگیر و سریع زندگی می کنیم، در نقطه ای از زمان که اختراع و نبوغ انسانی باعث پیشرفت های بی سابقه در توسعه جهانی شده است. البته که فناوری، نقش مهمی در این تحول دارد، اما مواد اولیه برای ساخت این فناوری ها که دنیای ما را می سازند نیز در پیشرفت های کنونی نقش مهمی دارند. درواقع، شرکت های پیشرو در صنعت فولاد و معدن جهان، سهم ذاتی در این امر دارند که نشانه مسئولیت روشن آن ها در این زمینه است. صنعت فولاد، به موفقیت آینده جهان ما مرتبط است و این آلیاژ فلزی به عنوان یکی از معدود موادی که کاملاً قابل استفاده مجدد و بازیافت است، نقش مهمی در ایجاد اقتصاد چرخه ای دارد. به عبارت بهتر، هرچه فولاد، بیشتر به تکامل خود ادامه دهد، این صنعت، هوشمندتر و پایدارتر خواهد شد.

برترین کارخانه های فولادسازی دنیا

اطمینان از این که فولاد همچنان پرمصرف ترین و پرکاربرد ترین ماده جهان است، عامل حرکت و پیشروی کارخانه های برتر فولادسازی است. غول های فولادی دنیا پذیرفته اند که در کنار تولید این ماده ارزشمند صنعتی باید برای بقای خود و اجتماع پیرامونشان، حفاظت از محیط زیست را نیز مدنظر داشته باشند، به همین دلیل، به کربن زدایی فولاد به چشم یک فرصت برای کاهش انتشار آلاینده های گلخانه ای جهانی می اندیشند و با بهره گیری از توانایی های فنی خود، با طرز فکری نوآورانه و اشتیاق ایجاد تغییرات مثبت برای مردم و سیاره زمین، صنعت خود را راهبری می نند. در ادامه به توضیحاتی درباره خصوصیات برترین کارخانه های فولادسازی دنیا خواهیم پرداخت.

شرکت Baowu

شرکت China Baowu Steel Group Corp., Ltd.، که معمولا با نام Baowu نیز شناخته می شود، یک شرکت آهن و فولاد دولتی است که دفتر مرکزی آن در شانگهای، چین قرار دارد. این شرکت در سال 2016 توسط گروه Baosteel تشکیل شد و هم اکنون، امتیاز بزرگ ترین تولیدکننده فولاد در جهان را به خود اختصاص داده است. در سال 2015، Baowu با تولید سالانه حدود 35 میلیون تن فولاد، دومین تولیدکننده بزرگ فولاد در جهان نام گرفت.

شرکت Baowu در حال حاضر، محصولات زیر را تولید می کند:

  • لوله فولادی (لوله بدون درز، لوله جوش)
  • میلگرد فولادی
  • ورق فولادی
  • کلاف فولادی
  • تیرآهن آی (I)
  • نبشی فولادی
  • اتصالات لوله
  • فولاد ضدزنگ شامل ورق فولادی ضدزنگ، میلگرد استیل ضدزنگ، لوله های فولادی ضدزنگ، کویل فولادی ضدزنگ

شرکت ArcelorMittal

در ArcelorMittal، هدف، کمک به ساخت جهانی بهتر با استفاده از فولادهای هوشمندتر است. فولادهایی که با استفاده از فرآیندهای نوآورانه ساخته می شوند، کارآمدتر هستند، انرژی کمتری مصرف می کنند، کاهش کربن اتمسفر را به میزان قابل توجهی مورد توجه می دهند، قوی تر و قابل استفاده مجدد هستند و برای وسایل نقلیه الکتریکی و زیرساخت های انرژی تجدیدپذیر استفاده می شوند.

شرکت ArcelorMittal با رویکرد تحقیق و توسعه در قلب عملیات فولادسازی، فرهنگ نوآوری خود را پرورش می دهد. ادعای ArcelorMittal این است که با بهره گیری از خدمات بهترین و باهوش ترین افراد در تجارت، تولید و خدمات، می تواند پیچیده ترین مشکلات را حل کند و با استخدام تقریباً 158000 کارمند، به یک جامعه تبدیل شده است. در این دومین غول فولادسازی جهان، روحیه کارآفرینی و اشتیاق به پیشرفت، حرف اول را می زند. مدیران این شرکت می گویند «ما هرگز نمی پذیریم که محدودیت های موجود، باعث شکستمان شود. ما همچنان به توسعه مرزها در جهان فولادی مان ادامه خواهیم داد و این توسعه می تواند در زمینه توسعه فناوری هایی برای کاهش ردپای کربن فولاد باشد یا تغییر محیط تولید با ارائه راه حل های جدید ساخت و ساز، چاپ سه بعدی قطعات خودرو با استفاده از پودرهای فولادی و یا پذیرش هوش مصنوعی و اتوماسیون پیشرفته در سراسر عملیات فولادسازی!». شرکت ArcelorMittal سنگ آهن و زغال سنگ، یعنی دو ماده خام اصلی برای فولادسازی را در معادن روباز و زیرزمینی در سراسر جهان استخراج و به انواع فولاد تبدیل می کند.

شرکت نیپون استیل

شرکت ژاپنی نیپون استیل در سال 2012 با ادغام شرکت های قدیمی نیپون استیل و سومیتومو متال تشکیل شد و هم اکنون، سومین تولیدکننده بزرگ فولاد در جهان است. Nippon Steel فعالیت های خود را در عناصر نیمه هادی و صنعت الکترونیک گسترش داد و تثبیت کرد. در سال 2005، شرکت Nippon Steel برنامه ای برای افزایش 30 درصدی ظرفیت خود برای بازیافت و تبدیل زباله های پلاستیکی به کک انجام داد. کک، منبع اصلی در تولید فولاد است.

نیپون استیل از بدو تأسیس به عنوان بخشی از مدیریت کلی، با هدف تحقق یک جامعه پایدار، به توسعه راهکار برای حل مسائل زیست محیطی به صورت یکپارچه پرداخته است. در سال 2006 Nippon Steel و Mitsubishi Heavy Industries به طور مشترک، فولادی با مقاومت کششی بالا ایجاد کردند. اولین کاربرد این فولاد برای بدنه کشتی های کانتینری بود که به کشتی ها اجازه می داد تا بدون نیاز به فولادهای سنگین و ضخیم، قوی و کارآمد باقی بمانند. ضخامت کمتر این نوع فولاد، به کشتی ها اجازه می دهد تا بازدهی سوخت بیشتری داشته باشند و بار محیطی کشتی ها را کاهش دهند. در سال 2011، این شرکت به دلیل رویکرد خود در دستیابی به فرآیندهای زیست محیطی، جایزه بین المللی پایداری فرای را در مکزیک دریافت کرد.

شرکت گروه جیانگ سو شاگانگ با مسؤولیت محدود

این شرکت در سال 1975 با تامین مالی محدود تاسیس و در پایان سال 2007، مجموع دارایی های آن با بیش از 26700 نفر کارمند و مساحتی معادل 10 کیلومتر مربع، بیش از 100 میلیارد یوان تخمین زده شد. در سال 2001 شرکت گروه جیانگ سو شاکانگ، یک کارخانه فولاد (کارخانه Dortmund-Hörde) را از غول صنعتی آلمان ThyssenKrupp به قیمت 30 میلیون یورو خریداری و مونتاژ کرد و با این کار، توجه جهان را به خود جلب نمود.

این شرکت سالانه حدود 18 میلیون تن آهن را فرآوری و حدود 23 میلیون تن فولاد تولید می کند و یکی از پنج تولیدکننده برتر فولاد چین، نام گرفته است. خط تولید جیانگ سو شاگانگ، شامل میلگرد، کلاف، اسلب و ورق گرم است. این شرکت، علاوه بر آهن و فولاد، فولاد ضدزنگ و ورق های فولادی با روکش روی (گالوانیزه) تولید می کند.

شرکت POSCO (شرکت آهن و فولاد پوهانگ سابق)

POSCO (شرکت آهن و فولاد پوهانگ سابق) یک شرکت فولادسازی در کره جنوبی است که در سال 2015 با تولید 42 میلیون تن فولاد خام به چهارمین فولادساز بزرگ جهان تبدیل شد. این کارخانه در سال 2009 فعالیت خود را با تولید فولاد گالوانیزه آغاز کرد.

در سال 2010 نیز این کارخانه، بزرگ ترین شرکت تولیدکننده فولاد جهان از نظر ارزش بازار بود. شرکت پوسکو در سال 2012 توسط Fortune Global 500 به عنوان صد و چهل و ششمین شرکت بزرگ جهان معرفی شد. POSCO در حال حاضر دو کارخانه فولاد یکپارچه را در کره جنوبی اداره می کند و فرصت های سرمایه گذاری را در سایر کشورهای در حال توسعه مانند ویتنام و مکزیک نیز دنبال کرده است.

شرکت Hesteel Group Company Limited

شرکت هستیل یک شرکت تولید آهن و فولاد چینی است که با نام Hesteel Group نیز شناخته می شود و طبق گزارش انجمن جهانی فولاد، دومین تولیدکننده بزرگ فولاد در جهان است. این ارزیابی بر اساس تولید فولاد خام (پس از شرکت اروپایی-هندی ArcelorMittal) در سال 2015 انجام شده است.

  • عبارتند از:
    • فولاد کربنی
    • لوله فولادی کربن ی
    • ورق فولادی کربنی
    • فولاد ضدزنگ
    • آهن گالوانیزه

شرکت تاتا

تاتا استیل لیمیتد، یک شرکت هندی چندملیتی فولادسازی است که در جمشدپور، جارکند و ماهاراشترا شعبه دارد. تاتا استیل که قبلاً با نام شرکت محدود آهن و فولاد تاتا (TISCO) شناخته می شد، با ظرفیت تولید سالانه 34 میلیون تن فولاد خام، یکی از برترین شرکت های تولید کننده فولاد در جهان و یکی از متنوع ترین تولیدکنندگان فولاد در دنیا است که دارای فعالیت و حضور تجاری جهانی هستند.

در سال 2007، تاتا استیل، شرکت فولادسازی کوروس مستقر در بریتانیا را خریداری کرد و در سال 2014 در رتبه بندی Fortune Global 500 جزو بزرگ ترین شرکت های جهان شد و در رتبه 486 قرار گرفت. این گروه در سال مالی 2020 گردش مالی تلفیقی 19.7 میلیارد دلاری را برای خود ثبت کرد. تاتا استیل، دومین شرکت بزرگ فولاد در هند (بر اساس تولید داخلی) با ظرفیت سالانه 13 میلیون تن است. هدف تاتا استیل ارائه خدمات تولید فولاد در بخش های خودرو، ساخت وساز، کالاهای مصرفی، مهندسی، بسته بندی، بالابر و حفاری، انرژی و نیرو، هوافضا، کشتی سازی، راه آهن و بخش های دفاعی و امنیتی است.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی کارخانه های فولادی برتر دنیا پرداختیم. شرکت های Baowu، ArcelorMittsl، نیپون استیل، گروه جیانگ سو شاگانگ، پوسکو، Hesteel Group Company Limited و تاتا از جمله غول های فولادی با درصد سهام قابل توجه جهانی هستند که درباره آن ها صحبت شد.

نوشتهٔ پیشین
راهنمای کامل شناخت میلگرد یا آرماتور؛ انواع، مشخصات و کاربرد
نوشتهٔ بعدی
روش اندازه گیری ضخامت میلگرد و آموزش ساخت شابلون به روش ساده

مطالب مرتبط