تحلیل هفتگی تخصصی گروه صنعتی یاران – شماره 34 – 24 اردیبهشت 1403

  1. خانه
  2. /
  3. تحلیل هفتگی
  4. /
  5. تحلیل هفتگی تخصصی گروه صنعتی یاران – شماره 34 – 24 اردیبهشت 1403

تحلیل هفتگی گروه صنعتی یاران

شماره 34،  24 اردیبهشت ۱۴۰3

مقدمه: این تحلیل هفتگی با هدف تسهیل و افزایش گردش اطلاعات تخصصی و معتبر در حوزه صنعت فولاد به عنوان یکی از سه صنعت برتر دنیا و با رویکرد توسعه استاندارد این صنعت در داخل کشور تهیه و منتشر می شود.
گروه صنعتی یاران، با رویکرد دسترسی همگانی فعالان صنعت به اطلاعات قابل اتکا و در راستای مسئولیت اجتماعی خود در جهت ارتقا سطح علمی و اطلاعاتی صنعت فولاد، با بهره مندی از نیروهای خبره در قالب تیمهای تخصصی شامل: تیم جمع آوری اطلاعات بازار، تیم تحلیل و آنالیز، تیم طراحی و ویراستاری و تیم تبلیغات، اقدام به انتشار این هفته نامه نموده است.

قرارگیری دلار در محدوده کف قیمتی

آنالیز

قیمت دلار در هفته سوم اردیبهشت با عملکرد منفی و کاهش جزئی، به کار خود پایان داد. تغییرات قیمت این اسکناس طی هفته جاری در روندی خنثی قرار دارد و می توان روزهای پایانی اردیبهشت ماه را به عنوان محدوده کف قیمتی دلار آزاد در نظر گرفت. این احتمال وجود دارد که کاهش نرخ دلار به صورت موقت وارد کانال 500,000 ریال شده و مجدداً به محدوده بالاتر از 600,000 ریال باز گردد. توجه معامله ‌گران در هفته جاری به سفر آقای گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران و دیدار با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، و علی باقری، معاون سیاسی او، باعث تقویت انتظارات تعدیلی قیمت دلار بازار آزاد شده است. برخی فعالان بازار ارز با خوش ‌بینی نسبت به شروع مذاکرات درباره کاهش تحریم‌ ها انتظار کاهش قیمتی دلار را داشتند. به نظر می آید بانک مرکزی به عنوان سیاست‌ گذار پولی از این سفر سیاسی برای مهار قیمت دلار بهره کافی گرفته است و با تزریق اخبار مثبت توانست قیمت دلار را در محدوده‌ای مشخص نگه دارد. این در حالی است که قیمت دلار از منظر ارزش ذاتی، در محدوده نرخ واقعی خود قرار داشته و انتظار نمی رود کاهش قیمت به زیر محدوده 600,000 ریال برای بلند مدت رخ دهد.

ثبات قیمتی سنگ آهن

در هفته های گذشته و بر اساس تحلیل های نشریه های پیشین، با تقویت تقاضا و بهبود عرضه و همچنین وضعیت موجودی انبار مواد اولیه کارخانجات فولادسازی، شاهد افزایش قیمت سنگ آهن 62% سی اف آر چین بودیم. طبق تحلیل نمودار می توان هدف قیمتی 125 دلار را برای این حرکت صعودی متصور شد. در این راستا، عامل ایجاد محرک برای رشد قیمت کامودیتی را می توان اعطای وام های کم بهره مسکن توسط بانک های چین و همچنین ایجاد تنش های خاورمیانه در نظر گرفت. طبق تحلیل نموداری انتظار می رود شاهد نوسان قیمتی، مشابه مسیر قرمز رنگ در سه فصل ابتدایی 2024 برای نهاده معدنی سنگ آهن باشیم. لازم به ذکر ایت که قیمت در حال حاضر در مسیر پیشروی به سوی هدف 125 دلار است.

تحلیل اختصاصی: وضعیت بازار میلگرد، پروفیل و لوله چه خواهد بود؟

بازار میلگرد

با توجه به کاهش نرخ دلار، ثبات قیمتی کامودیتی ها و همچنین کاهش تنش های سیاسی در خاورمیانه، شاهد ایجاد ثبات نسبی قیمتی در مقاطع فولادی بودیم. با توجه به کاهش رقابت بر محصول میانی آهن اسفنجی و در نتیجه کاهش جزئی قیمت شمش فولادی، انتظار می رود در کوتاه مدت شاهد ثبات قیمتی و کاهش جزیی قیمت میلگرد و کلاف نیز باشیم.

بازار لوله و پروفیل

با توجه به کاهش تقاضا برای محصولات لوله و پروفیل و عرضه ورق گرم فولاد مبارکه اصفهان در هفته جاری و لزوم تامین مالی توسط شرکت های خریدار، به نظر می آید شاهد کاهش قیمت ها در این بازار باشیم. این موضوع از ثبات قیمت جهانی و کاهش قیمت دلار آزاد نشات می گیرد. این کاهش قیمتی محصولات نهایی، می تواند در کوتاه مدت ادامه دار باشد، ولی با در نظر گرفتن تورم تولیدکننده در سال جاری و سیاست های انقباضی بانک مرکزی، باید توجه ویژه ای به انتظارات تورمی برای میان مدت و افزایش قیمت ها در آینده نزدیک داشت.

بیانیه سلب مسئولیت

نظرات ارائه شده در اين گزارش ها به هيچ وجه به عنوان توصیه‌ای جهت خريد، فروش و يا نگهداری سهام شركت ها و ساير ابزارهای معاملاتی نيست و مسئوليت استفاده از اين اطلاعات برعهده خوانندگان محترم است.

برای اطلاع از قیمت میلگرد بافق و مشخصات تولیدی آن می‌توانید با کارشناسان فروش  ما تماس بگیرید یا به لینک صفحه قیمت مراجعه کنید.

نوشتهٔ پیشین
صفر تا صد آشنایی با بسته ‌بندی میلگرد (بندیل‌) و علامت اختصاری حک شده روی آن

مطالب مرتبط