روش اندازه گیری ضخامت میلگرد و آموزش ساخت شابلون به روش ساده

  1. خانه
  2. /
  3. میلگرد
  4. /
  5. روش اندازه گیری ضخامت میلگرد و آموزش ساخت شابلون به روش ساده

میلگردها به دلیل کاربردهای متعددی که دارند در ابعاد و اندازه های مختلفی ساخته شده و به بازار عرضه می شوند. از آنجایی که سایز میلگرد با کارایی و عملکرد آن ارتباط مستقیم دارد، آشنایی با روش هایی اندازه گیری ضخامت آرماتور به شما در انتخاب بهترین محصول ممکن برای پروژه کمک می کند. ما در این مطلب از مجموعه مقالات ویکی فولاد به معرفی روش های مختلف اندازه گیری ضخامت میلگرد و ساخت شابلون به روش ساده  پرداخته ایم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

اهمیت اندازه گیری ضخامت میلگرد

همانطور که در ابتدای مطلب به آن اشاره کردیم، سایز میلگرد با عملکرد و کارایی آن ارتباط مستقیم دارد. به علاوه مهندسان با اندازه گیری ابعاد میلگرد و تعیین وزن آن می توانند وزن کلی سازه را محاسبه کرده و میزان استحکام آن را نیز تعیین کنند. در کنار این مسئله، سایزهای مختلف میلگرد کاربردهای متفاوتی دارند؛ بنابراین نمی توان از همه ی آن ها برای ساخت راه پله، دیوار، سقف و یا ستون استفاده کرد.

روش های اندازه گیری سایز میلگرد

۱. تشخیص چشمی

یکی از ساده ترین روش های اندازه گیری ضخامت و سایز میلگرد، بررسی مشخصات ظاهری آن است که معمولاً توسط مهندسان و آرماتوربندهای حرفه ای انجام می شود. اما اگر دو میلگرد صرفاً دو میلی متر با هم تفاوت سایز داشته باشند، استفاده از این روش چندان مناسب نیست و معمولاً هم به دلیل ضریب خطای بالا توصیه نمی شود.

۲. استفاده از شابلون

شابلون ها ابزارهایی هستند که برای اندازه گیری سایز میلگرد در پروژه های عمرانی و ساختمانی استفاده می شوند. این ابزارها معمولاً به صورت آماده در دسترس هستند؛ اما می توانید با استفاده از ورق های حلبی نازک، ورق های پلیمری یا فیلم های رادیولوژی هم آن ها را تولید کنید.

۳. بررسی اندازه میلگرد برمبنای سایز انگشتان و تخمین ذهنی

این روش ساده و نه چندان دقیق توسط بعضی از افراد برای تشخیص قطر محصولات استفاده می شود. از آنجایی که قطر محصولات با میلی متر سنجیده می شود و فاصله ی آن ها به یکدیگر نزدیک است؛ استفاده از این روش توصیه نمی شود.

۴. استفاده از طناب یا ریسمان بنایی

یکی از رایج ترین روش های اندازه گیری ضخامت میلگرد استفاده از ریسمان بنایی است. برای این منظور قسمتی از این طناب را دور میلگرد پیچیده و با استفاده از محیط آن، قطر میلگرد و سایز آن را محاسبه می کنند.

۵. استفاده از کولیس

دقیق ترین روش اندازه گیری ابعاد آرماتور استفاده از کولیس است. با استفاده از این ابزار می توان قطر، طول داخلی، خارجی و عمق اشیا مختلف را به دست آورد. عمده ی میلگردهای مورد استفاده در ساختمان از نوع آجدار هستند؛ بنابراین با توجه به نوع آج، سه قطر زیر را برای آن ها تعریف می کنند:

۱. قطر اسمی: قطری نزدیک به میانگین است که توسط جدول استاندارد معرفی می شود و میلگرد به آن شماره شناخته می شود.

۲. قطر زمینه d1: قطر میلگرد بدون آج آن است.

۳. قطر خارجی d2: قطر میلگرد با در نظر گرفتن آج است.

۶. استفاده از آچار فرانسه

آچار فرانسه مانند کولیس دارای دهانه ای برای قرارگرفتن شی مورد نظر است. اما در این ابزار یک فک ثابت و فک دیگر متحرک است. شما با چرخاندن پیچ آچار می توانید فک متحرک را به فک ثابت نزدیک کرده و بعد از مماس کردن دهانه روی قطر محصول، سایز آن را تخمین بزنید. نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که دقت اندازه گیری ضخامت با کولیس بسیار بیشتر از آچار فرانسه است.

۷. وزن کردن میلگرد و محاسبه ی اندازه ی آن

شما با به دست آوردن وزن محصول هم می توانید قطر آن را به دست آورید. برای محاسبه وزن می توان از ترازو استفاده کرد. البته استفاده از ترازو تا زمانی که آرماتورها بسته بندی نشده اند، کاربرد دارد.

نکات کلی در زمان اندازه گیری ضخامت میلگرد

در زمان آرماتوربندی بهتر است از سایزهای متوالی میلگرد در مکان هایی نزدیک به هم استفاده نکنید؛ چرا که با این کار احتمال رخ دادن خطای انسانی تا مقادیر چشمگیری افزایش می یابد. به علاوه همواره توصیه می شود که از میلگردهایی استاندارد همانند میلگرد تولید شده توسط مجموعه ی بافق یزد استفاده کنید که در دسته میلگردهای باکیفیت تولید داخلی قرار دارد و ضخامت اسمی آن همواره منطبق با جدول استاندارد است.

سخن آخر

آشنایی با سایزهای مختلف میلگردهای تولیدی و روش های اندازه گیری ابعاد این محصول برای مهندسان از اهمیت بالایی برخوردار است. آن ها با استفاده از این روش ها، ضمن تعیین سایز آرماتور می توانند وزن نهایی سازه را تعیین کرده و استحکام آن را هم مشخص کنند. همچنین تشخیص درست اندازه میلگرد برای افراد اجرایی کارگاه مانند آرماتور بندها بسیار مهم است. شما می توانید پرسش های خود پیرامون روش های اندازه گیری ضخامت میلگرد را با ما در بخش نظرات درمیان بگذارید.

برای اطلاع از قیمت میلگرد بافق و مشخصات تولیدی آن می‌توانید با کارشناسان فروش  ما تماس بگیرید یا به لینک صفحه قیمت مراجعه کنید.

نوشتهٔ پیشین
معرفی کارخانه های فولادی برتر دنیا
نوشتهٔ بعدی
انواع روش های تولید شمش فولادی

مطالب مرتبط