نحوه قیمت گذاری میلگرد، چه عواملی در تعیین قیمت میلگرد موثر هستند؟

  1. خانه
  2. /
  3. میلگرد
  4. /
  5. نحوه قیمت گذاری میلگرد، چه عواملی در تعیین قیمت میلگرد موثر هستند؟

میلگرد یک مقطع فولادی مهم و با ارزش‌ در ساختمان‌ سازی است. کسب اطلاعات در خصوص قیمت میلگرد و همچنین نحوه قیمت گذاری یا به بیان دیگر عوامل موثر بر تعیین و تغییر قیمت میلگرد برای خریدارن اهمیت زیادی دارد. اگر مایلید درباره عوامل موثر بر نحوه قیمت گذاری میلگرد، اطلاعات بیشتری کسب کنید، در این مقاله با ما همراه باشید.

قیمت مواد اولیه مانند سنگ آهن و شمش، قیمت انرژی و سوخت از جمله زغال سنگ و گاز، و محدودیت‌های مرتبط با تولید گازهای آلاینده، میزان عرضه و تقاضا، شرایط اقتصادی، شرایط سیاسی مناطق حساس و حتی نوسانات ارزی همگی از جمله مواردی هستند که می توانند باعث نوسان قیمت فولاد و به‌تبع آن میلگرد شوند. به این تربیت برای محاسبه قیمت میلگرد فقط نمی ‌توان یک پارامتر را در نظر گرفت، بلکه باید عوامل مختلفی را بررسی کرد. برای اطلاع از قیمت های روز میلگرد می توانید به صفحه قیمت فولاد بافق مراجعه کنید و در صورت نیاز به مشاوره با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید.

تاثیر نرخ مواد اولیه بر قیمت میلگرد

بدیهی است که در هنگام تعیین قیمت هر محصولی اولین پارامتر تاثیرگذار، نرخ مواد اولیه به کار رفته برای تولید آن محصول است. اگر بخواهیم کل زنجیره موثر در تعیین قیمت میلگرد را در نظر بگیریم لازم است از آهن اسفنجی آغاز کنیم. آهن اسفنجی از فرآیند احیای ماده اولیه گندله استحصال می شود. این ماده بعد از فرآیند ذوب به شمش تبدیل خواهد شد. با توجه به اینکه برای تولید آهن اسفنجی انرژی زیادی نسبت به سایر واحدهای زنجیره تولید فولاد مصرف می شود، بهای تمام شده این محصول بر قیمت شمش اثر می گذارد. شمش فولادی به عنوان ماده اولیه واحد نورد میلگرد بر تعیین قیمت این محصول نهایی موثر است. برخی برای مطالعه این تاثیر به سراغ سنگ آهن نیز می روند زیرا در زمان بررسی قیمت شمش فولادی برای تعیین تاثیر آن بر قیمت میلگرد لازم است بخش های بالادستی نیز در نظر گرفته شوند. در ادامه به نحوه محاسبه نرخ میلگرد و اثر مواد اولیه بر آن خواهیم پرداخت.

از تقسیم قیمت یک کیلو آهن اسفنجی بر عدد 6/0 (نسبت مورد پذیرش وزارت صمت برای آهن اسفنجی به شمش فولاد خوزستان) نرخ عادلانه شمش فولادی از نظر تولیدکنندگان حاصل می شود و از ضرب نرخ شمش در عدد 1/11 (منظور 11 درصد حاشیه سود مورد توافق برای نوردکارانی است که شمش را به میلگرد تبدیل می کنند) می توانیم به نرخ پایه برای محصول میلگرد برسیم.

بخوانید: فولاد بافق یزد، تولید کننده انواع میلگرد ساختمانی و صنعتی

آهن اسفنجی فولاد بافق قیمت میلگرد

تاثیر هزینه انرژی (تولید) بر قیمت میلگرد

گاز طبیعی و برق، حامل‌ های انرژی اصلی مورد استفاده در صنعت فولاد هستند. بهای مصوب این انرژی و میزان مصرف آن در واحدهای تولیدی اثری مستقیم بر قیمت تمام شده محصول میلگرد دارد. به میزان مصرف یک حامل انرژی برای تولید هر تن محصول «مصرف ویژه» گفته می‌ شود. برآیند مصارف ویژه حامل‌‌های انرژی، برای تولید هر تن میلگرد، در انتهای زنجیره بر اساس موازنه زنجیره ارزش و با احتساب نوع شارژ کوره‌ های فولادسازی فعال در کشور محاسبه می‌ شود. بررسی های انجام شده نشان می دهند که تفاوت بسیاری در مصارف ویژه حامل‌ های انرژی در فرآیندهای مختلف فولادسازی وجود دارد. با توجه به دسترسی به حامل‌ های انرژی با قیمت ‌های یارانه‌ ای، قیمت تمام‌ شده تولید فولاد در ایران بسیار پایین است. این مسئله موجب شده است که بهره‌ مندی یک تولیدکننده از یارانه انرژی، متناسب با مصارف ویژه انرژی در طول زنجیره ارزش باشد. به علاوه فولاد بافق با بهره گیری از فناوری های روز دنیا به منظور تولید محصول میلگرد و کلاف توانسته است با بهینه سازی مصرف انرژی بیشترین بهره وری را حاصل نماید.

بخوانید: میلگرد A4 چیست؟ معرفی میلگرد A4 از استاندارد های تولید تا آنالیز، مزایا و کاربرد ها

تاثیر هزینه حمل و نقل بر قیمت میلگرد

باربری میلگرد فولاد بافق

برای اینکه هر محصولی به دست مصرف کننده برسد، هزینه ای صرف حمل و انتقال آن به مقصد مربوطه می شود. به این ترتیب، حتی روشی که برای ارسال این محصول فولادی به خریدار انتخاب می شود نیز بر قیمت تمام شده میلگرد تاثیر می گذارد. همان‌ طور که می ‌دانید هزینه‌ باربری، رابطه‌ مستقیمی با بهای انرژی دارد. چرا که هر نوع وسیله حمل و نقل از کشتی گرفته تا کامیون نیاز به سوخت دارند و با توجه به متغیر بودن نرخ سوخت و در نتیجه تغییر هزینه حمل و نقل، این عامل، بخشی جدانشدنی در تعیین قیمت محصول فولادی به شمار می آید. برای مثال در آغاز سال شاهد آن بودیم که هزینه های حمل و نقل در جهان تا 30 درصد افزایش یافت. در خصوص میلگرد، این هزینه شامل حمل و نقل دریایی و نرخ گازوئیل می شود. اگر بخواهیم مثال دیگری از تاثیر این هزینه ها بر قیمت میلگرد بیاوریم می توانیم اشاره کنیم که کاهش قیمت نفت از 120 دلار به 67 دلار به نوبه خود باعث کاهش قیمت میلگرد شد. با این حال سهم این بخش در نرخ نهایی محصول میلگرد در ایران، به واسطه ارزان بودن بهای سوخت کمتر از سایر نقاط جهان است.

تاثیر بحران های جهانی بر قیمت میلگرد

از دیگر عواملی که می تواند قیمت نهایی میلگرد را دستخوش تغییر کند شرایط حاکم بر جهان و اتفاقاتی است که در نقاط مختلف کره خاکی رخ می دهد. همه کشورها از این شرایط و اتفاقات تاثیر می‌گیرند، به ویژه اگر به بحران های جهانی مانند جنگ، بیماری یا قحطی تبدیل شوند. علت این امر، اثرگذاری بحران به وقوع پیوسته بر زنجیره تامین جهانی است. برای مثال در زمان وقوع جنگ، در صورتی که کشورهای درگیر سهمی در تامین محصولات فولادی جهان داشته باشند، به واسطه اختلال در عرضه، قیمت این کالاها تحت تاثیر قرار گرفته و افزایش می یابد. به علاوه، وقوع یک بیماری همه گیر در جهان، به دلیل کاهش تمایلات ساخت ساز مسکن و هدایت شدن نقدینگی به سوی رفع نیازهای اولیه و بهداشتی، منجر به ایجاد رکود در بازارهای فولاد شده و کاهش قیمت محصولات نهایی اعم از میلگرد را به دنبال خواهد داشت.

تاثیر شاخص مدیران خرید (شامخ) بر قیمت میلگرد

شاخص مدیران خرید (شامخ) یکی از شاخص های مهم اقتصادی است. شامخ نشان دهنده وضعیت اقتصادی بوده و شرایط اقتصادی را در یکی از دو حالت انبساطی و انقباضی گزارش می کند. خوانش شاخص مدیران خرید می تواند بین 0 تا 100 باشد. اگر شاخص خوانده شده بالاتر از 50 باشد، نشان دهنده انبساط اقتصادی (رونق) است و عاملی برای ایجاد خوش بینی نسبت به آینده عرضه محصولات در بازار به شمار می آید. چنین رونقی در کسب و کار منجر به افزایش حجم معاملات و در نتیجه تاثیر بر نرخ محصول میلگرد می شود. در صورتی که این امر با افزایش تقاضا همراه باشد، اثری افزایشی بر نرخ میلگرد خواهد داشت. خوانش های زیر 50 نشان دهنده انقباض اقتصادی (رکود) هستند. در شرایط رکودی، با کاهش قدرت خریداران، تولیدکنندگان میلگرد به منظور ایجاد جریان نقدینگی در کسب و کار خود اقدام به کاهش قیمت‌ها می نمایند.

تاثیر نرخ های جهانی بر قیمت میلگرد

میلگرد A4 فولاد بافق

بدیهی است قیمت گذاری صورت گرفته برای محصولات فولادی هر یک از کشورهای جهان که در حوزه آن مطرح هستند، بر قیمت آن محصول در جهان و کشور ایران نیز تاثیر دارد. برای مثال کشور هند در تولید آهن اسفنجی مطرح است و به همین دلیل قیمتی که هند برای این محصول تعیین می کند بر قیمت آهن اسفنجی در جهان موثر است. علاوه بر این، ترکیه نیز به عنوان بزرگترین تولید کننده میلگرد در منطقه و مهم ترین تامین کننده اروپا نقش قابل توجهی در قیمت گذاری میلگرد به عنوان نرخ مرجع در ایران ایفا می کند. ترکیه همچنین مهم ترین معیار تعیین قیمت قراضه است و می تواند روی قیمت گذاری های ایران و منطقه موثر باشد. بررسی نرخ میلگرد صادر شده از ترکیه در این فرآیند حائز اهمیت است، زیرا این رقم روی نرخ منطقه و طبیعتا نرخ فولاد در ایران تاثیر می گذارد. همانطور که مطرح شد، در کشورهای مختلف عوامل متفاوتی در تعیین قیمت میلگرد دخیل هستند اما به عنوان دو مرجع مهم تولید فولاد و مقاطع فولادی کشور چین و منطقه CIS در تعیین قیمت جهانی میلگرد تاثیر به سزایی دارند. لازم است بدانید چین و منطقه CIS بیشترین سهم بازار میلگرد (در حدود 48 درصد) در جهان را به خود تخصیص می‌دهند.

تاثیر نوسانات ارزی بر قیمت میلگرد

این روزها که نرخ ارز، به ‌ویژه قیمت دلار با نوسانات شدیدی مواجه است، فعالان اقتصادی توجه ویژه‌ ای به این تغییرات دارند. بازار آهن و فولاد مانند اغلب بازارها ارتباط مستقیمی با نوسانات ارزی دارد. صنعت فولاد به دلیل وابستگی به قیمت جهانی آهن و فولاد، از نرخ تسعیر ارز تاثیر می پذیرد. در خصوص تأثیر قیمت دلار در وهله اول می‌توان اشاره کرد که اثرات روانی نوسانات ارز به طور مستقیم بر قیمت میلگرد اثر می‌گذارد. این امر را می توان به ایجاد هیجانات در رفتار مصرف کنندگان نسبت داد. در وهله بعدی از وابستگی این صنعت به قیمت ارز می ‌توان به تغییر قیمت جهانی نهاده های معدنی به عنوان عاملی اساسی در قیمت گذاری مواد اولیه داخل ایران اشاره کرد. مواد اولیه ای مانند سنگ ‌آهن، کنسانتره و گندله و همچنین برخی افزودنی های مورد نیاز وارداتی با نرخ روزانه دلار در داخل کشور قیمت‌گذاری می شوند (بر اساس نرخ FOB خلیج فارس) و ارزش آنها به منظور همگام بودن با قیمت های جهانی، با نرخ دلار تسعیر می شود. به همین ترتیب، افزایش نرخ ارز باعث افزایش هزینه تولید و در نتیجه افزایش قیمت میلگرد می‌شود. همچنین تأمین بیشتر تجهیزات مورد استفاده در کارخانه‌ های فولادسازی و سرویس‌ های دوره‌ای توسط کشورهای اروپایی، با توجه به نرخ ارز انجام می ‌شود. از این رو نوسانات نرخ ارز همواره باید به عنوان عاملی اصلی در قیمت گذاری میلگرد مورد توجه واقع شود.

تاثیر عرضه و تقاضا بر قیمت میلگرد

شمش نور میلگرد فولاد بافق

عرضه و تقاضای شمش فولادی در سطح ملی پایه ‌ای ‌ترین اصل برای قیمت گذاری دیگر مقاطع فولاد است. برای مثال قیمت محصولی مانند ورق گالوانیزه یا ورق آهنی که از شمش فولادی تهیه می‌ شوند به صورت مستقیم بر اساس ارزش روز فولاد، قیمت‌ گذاری می ‌شود. دیگر مقاطع فولادی نیز شرایط مشابهی دارند. تولیدکنندگان و واردکنندگان محصولات گوناگون از شمش تا ورق استیل عرضه کنندگان این تجارت به شمار می آیند. اما خریداران فولاد در ایران به دو دسته اصلی تقسیم می‌ شوند. اول، گروهی که مصرف‌کننده هستند؛ یعنی شمش را در کارخانه به دیگر مقاطع تبدیل می ‌کنند یا از محصولات تولیدشده مانند میلگرد آجدار در صنعتی مانند ساختمان سازی بهره می‌برند. این امر لزوم بررسی الگوی مصرف توسط تولید کنندگان به منظور شناسایی فصول اوج مصرف میلگرد را نشان می دهد. دسته دیگر کسانی هستند که فولاد را نه برای مصرف یا تبدیل بلکه به عنوان کالای سرمایه گذاری خریداری و انبار می‌ کنند. این دسته به امید افزایش قیمت و کسب سود آهن را خریده و پس از مدتی به بازار عرضه می دارند. در این میان کاهش عرضه یا تقویت تقاضا منجر به افزایش قیمت ها و افزایش عرضه و از سوی دیگر کاهش تقاضا منجر به کاهش قیمت های محصولات فولادی می شود.

سخن پایانی

همان ‌طور که گفتیم قیمت میلگرد برای افراد بسیاری به ویژه خریداران یا افرادی که در بازار فولاد فعال هستند، از اهمیت بالایی برخوردار است. قیمت این محصول می‌تواند متاثر از عومل مختلفی باشد که در این مقاله به بخش مهمی از آنها پرداختیم. برای اطلاع از قیمت های روز میلگرد می توانید به صفحه قیمت فولاد بافق مراجعه کنید و در صورت نیاز به مشاوره با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید.

نوشتهٔ پیشین
میلگرد A3 چیست؟ معرفی میلگرد A3 از استاندارد های تولید تا آنالیز، مزایا و کاربرد ها
نوشتهٔ بعدی
مقایسه میلگردهای A3، A2، A1 و A4: شکل ظاهری، ترکیب شیمیایی، ویژگی های مکانیکی و کاربردها

مطالب مرتبط