تحلیل هفتگی تخصصی گروه صنعتی یاران – شماره 48 – 16 مهر 1403

  1. خانه
  2. /
  3. تحلیل هفتگی
  4. /
  5. تحلیل هفتگی تخصصی گروه صنعتی یاران – شماره 48 – 16 مهر 1403

تحلیل هفتگی گروه صنعتی یاران

شماره 48،  ۱۶ مهر ۱۴۰۳

مقدمه: این تحلیل هفتگی با هدف تسهیل و افزایش گردش اطلاعات تخصصی و معتبر در حوزه صنعت فولاد به عنوان یکی از سه صنعت برتر دنیا و با رویکرد توسعه استاندارد این صنعت در داخل کشور تهیه و منتشر می شود.
گروه صنعتی یاران، با رویکرد دسترسی همگانی فعالان صنعت به اطلاعات قابل اتکا و در راستای مسئولیت اجتماعی خود در جهت ارتقا سطح علمی و اطلاعاتی صنعت فولاد، با بهره مندی از نیروهای خبره در قالب تیمهای تخصصی شامل: تیم جمع آوری اطلاعات بازار، تیم تحلیل و آنالیز، تیم طراحی و ویراستاری و تیم تبلیغات، اقدام به انتشار این هفته نامه نموده است.

سایه بحران منطقه ای بر سر نرخ دلار

قیمت دلار

همزمان با افزایش تنش ها در خاورمیانه، شاهد افزایش نرخ دلار آزاد و همچنین صعود قیمتی اونس طلای جهانی بودیم. با این حال، با نزدیک شدن نرخ طلای جهانی به ناحیه بازگشت قیمتی (محدوده زرد رنگ – 2700 دلار) انتظار می رود شاهد نوسان قیمتی طلا در محدوده 2540 تا 2700 دلار برای میان مدت باشیم. احتمال کاهش قیمتی مذکور، نشان از ثبات وضعیت سیاسی و منطقه ای برای میان مدت دارد. انتظار می رود عکس العمل قیمتی مشابهی نیز برای دلار با رسیدن به محدوده قیمتی 640,000 ریال به وقوع بپیوندد. با نزدیک شدن به اتمام روند اصلاح قیمتی که همزمان با مشخص شدن نتیجه اولیه انتخابات آمریکا خواهد بود، می توان انتظار شروع افزایش قیمت برای دلار را داشت. پیش بینی می شود، این امر از اواسط آبان ماه آغاز خواهد شود.

جو خاورمیانه به نفع کامودیتی

سنگ آهن

در هفته گذشته، با بهبود تقاضای فصلی برای سنگ آهن در کشور چین و موثر واقع شدن محرک های اقتصادی بانک مرکزی این کشور، شاهد افزایش قیمت این نهاده معدنی بودیم. در کنار افزایش قیمت این نهاده معدنی، تحولات خاورمیانه نیز مزید بر تقویت قیمت محصولات نهایی زنجیره فولاد شد. همگامی این حرکات قیمتی می تواند منجر به تداوم حرکت صعودی شکل گرفته در نرخ سنگ آهن سی اف آر 62% چین شود. مطابق تحلیل نموداری ارائه شده و همانطور که پیش بینی شده بود، قیمت سنگ آهن سی اف آر 62% چین با رسیدن به 91 دلار، روند صعودی خود را به سوی 118 دلار آغاز نموده است.

تحلیل اختصاصی: وضعیت بازار میلگرد، پروفیل و لوله چه خواهد بود؟

بازار میلگرد

با رسیدن به زمان رفع محدودیت های انرژی تابستانه برای صنایع فولاد، رشد قیمتی کامودیتی ها و افزایش باثبات نرخ دلار نیما، می توان انتظار افزایش تقاضا در عرضه های شمش فولادی را داشت. همین امر ممکن است منجر به باعث رونق بازار محصولاتی مانند میلگرد و کلاف شود. انتظار می رود با رشد قیمتی دلار آزاد و نرخ های جهانی شاهد افزایش قیمت میلگرد و کلاف در هفته جاری باشیم.

بازار لوله و پروفیل

با توجه به بحران های منطقه خاورمیانه، شاهد عکس العمل صعودی بازارهای کامودیتی جهانی و رشد قیمت دلار آزاد در ایران بودیم. علی رغم رکود موجود در بازار محصولات زنجیره فولاد، این دو عامل به عنوان محرک‌های موثر می توانند منجر به افزایش نرخ محصولات لوله و پروفیل شوند.

بیانیه سلب مسئولیت

نظرات ارائه شده در اين گزارش ها به هيچ وجه به عنوان توصیه‌ای جهت خريد، فروش و يا نگهداری سهام شركت ها و ساير ابزارهای معاملاتی نيست و مسئوليت استفاده از اين اطلاعات برعهده خوانندگان محترم است.

برای اطلاع از قیمت میلگرد بافق و مشخصات تولیدی آن می‌توانید با کارشناسان فروش  ما تماس بگیرید یا به لینک صفحه قیمت مراجعه کنید.

نوشتهٔ پیشین
ضوابط و استانداردهای خم پذیری آرماتور: راهنمای جامع
نوشتهٔ بعدی
انواع آرماتور و خم‌ میلگرد در ساختمان‌ سازی

مطالب مرتبط