تحلیل هفتگی تخصصی گروه صنعتی یاران – شماره 41 – 8 مرداد 1403

  1. خانه
  2. /
  3. تحلیل هفتگی
  4. /
  5. تحلیل هفتگی تخصصی گروه صنعتی یاران – شماره 41 – 8 مرداد 1403

تحلیل هفتگی گروه صنعتی یاران

شماره 41،  8 مرداد ۱۴۰3

مقدمه: این تحلیل هفتگی با هدف تسهیل و افزایش گردش اطلاعات تخصصی و معتبر در حوزه صنعت فولاد به عنوان یکی از سه صنعت برتر دنیا و با رویکرد توسعه استاندارد این صنعت در داخل کشور تهیه و منتشر می شود.
گروه صنعتی یاران، با رویکرد دسترسی همگانی فعالان صنعت به اطلاعات قابل اتکا و در راستای مسئولیت اجتماعی خود در جهت ارتقا سطح علمی و اطلاعاتی صنعت فولاد، با بهره مندی از نیروهای خبره در قالب تیمهای تخصصی شامل: تیم جمع آوری اطلاعات بازار، تیم تحلیل و آنالیز، تیم طراحی و ویراستاری و تیم تبلیغات، اقدام به انتشار این هفته نامه نموده است.

دلار همچنان بر مدار ثبات قیمتی

دلار

مطابق تحلیل هفته گذشته، با نزدیک شدن قیمت دلار به محدوده مهم تقاضا، شاهد افزایشی کوتاه مدت در نرخ این ارز هستیم. انتظار می رود تا روی کار آمدن دولت جدید و استقرار کابینه، شاهد ثبات و کاهش قیمتی در نرخ دلار باشیم. بر اساس شواهد حاصل از گزارشات بانک مرکزی مبنی بر تلاش بر کنترل پایه پولی به واسطه افزایش ذخایر طلا و همچنین سیاست های کلان اقتصادی در راستای افزایش نرخ دلار نیما تا محدوده 500,000 ریال (احتمالاً به منظور اجرای سیاست تک نرخی کردن دلار)، ثبات یا کاهش بیشتر نرخ دلار آزاد دور از انتظار نخواهد بود. با توجه به رفتار قیمتی اخیر و تحلیل نموداری ارائه شده، انتظار می رود تا انتخابات آمریکا در آبان ماه سال جاری، این ثبات و حتی کاهش قیمت دلار ادامه دار باشد. این کاهش قیمتِ میان مدت، تا آبان ماه می تواند تا محدوده قیمتی 550,000 ریال ادامه یابد.

سنگ آهن و احتمال افزایش قیمت

سنگ آهن

با کاهش نرخ بهره بانکی کوتاه و بلند مدت از سوی کشور چین در هفته گذشته، انتظار می رفت شاهد افزایشی شدن قیمت کامودیتی ها در جهان باشیم. متاسفانه رکود موجود در فضای فلزات اساسی مانند سنگ آهن و مس، منجر به خنثی شدن اثر این سیاست بانکی شد. در حال حاضر، سنگ آهن در محدوده تقاضای مهم خود قرار گرفته است و پس از کاهش دو هفته ای، انتظار می رود از محدوده 105 دلار، شاهد تقویت قیمت و شروع روند صعودی تا محدوده 118 دلار باشیم.

تحلیل اختصاصی: وضعیت بازار میلگرد، پروفیل و لوله چه خواهد بود؟

بازار میلگرد

با توجه به افزایش جزئی قیمت میانگین موزون شمش فولادی در بورس کالای ایران انتظار می رود شاهد افزایش قیمت میلگرد و کلاف در بازار آزاد باشیم. علی رغم این انتظار، به دلیل کاهش ساخت و ساز، شاهد تضعیف تقاضا برای محصولات نهایی زنجیره فولاد هستیم. از این رو، در هفته جاری انتظار می‌رود در صورت افزایش نرخ دلار، شاهد افزایش انتظارات تورمی، تقویت قدرت خریداران و تقویت حجم معاملات در بازار محصولات میلگرد و کلاف باشیم.

بازار لوله و پروفیل

با توجه به کاهش شدید موجودی ورق گرم در ضخامت های مختلف در بازار و همچنین تغییر شیوه نامه تخصیص سهمیه ورق گرم توسط وزارت صمت، در بازار لوله و پروفیل در هفته جاری انتظار افزایش قیمت داریم. این امر در کنار محدودیت تولید به واسطه ناترازی انرژی و قطعی های برق می تواند به عنوان مزید بر علت این افزایش قیمت در نظر گرفته شود.

بیانیه سلب مسئولیت

نظرات ارائه شده در اين گزارش ها به هيچ وجه به عنوان توصیه‌ای جهت خريد، فروش و يا نگهداری سهام شركت ها و ساير ابزارهای معاملاتی نيست و مسئوليت استفاده از اين اطلاعات برعهده خوانندگان محترم است.

برای اطلاع از قیمت میلگرد بافق و مشخصات تولیدی آن می‌توانید با کارشناسان فروش  ما تماس بگیرید یا به لینک صفحه قیمت مراجعه کنید.

نوشتهٔ پیشین
شمش فولادی؛ مقایسه با اسلب، بیلت و بلوم
نوشتهٔ بعدی
تحلیل هفتگی تخصصی گروه صنعتی یاران – شماره 42 – 15 مرداد 1403

مطالب مرتبط