تحلیل هفتگی تخصصی گروه صنعتی یاران – شماره 47 – 2 مهر 1403

  1. خانه
  2. /
  3. تحلیل هفتگی
  4. /
  5. تحلیل هفتگی تخصصی گروه صنعتی یاران – شماره 47 – 2 مهر 1403

تحلیل هفتگی گروه صنعتی یاران

شماره 47،  ۰۲ مهر ۱۴۰۳

مقدمه: این تحلیل هفتگی با هدف تسهیل و افزایش گردش اطلاعات تخصصی و معتبر در حوزه صنعت فولاد به عنوان یکی از سه صنعت برتر دنیا و با رویکرد توسعه استاندارد این صنعت در داخل کشور تهیه و منتشر می شود.
گروه صنعتی یاران، با رویکرد دسترسی همگانی فعالان صنعت به اطلاعات قابل اتکا و در راستای مسئولیت اجتماعی خود در جهت ارتقا سطح علمی و اطلاعاتی صنعت فولاد، با بهره مندی از نیروهای خبره در قالب تیمهای تخصصی شامل: تیم جمع آوری اطلاعات بازار، تیم تحلیل و آنالیز، تیم طراحی و ویراستاری و تیم تبلیغات، اقدام به انتشار این هفته نامه نموده است.

شرایط سیاسی جهان و ثبات قیمتی دلار

قیمت دلار

با در نظر گرفتن ثبات قیمتی دلار به واسطه سیاست های بانک مرکزی و همچنین عدم تاثیرپذیری نرخ دلار از تنش های موجود در خاورمیانه، انتظار داریم این روند با حرکتی نزولی، مشابه آنچه در نمودار به رنگ نارنجی نشان داده شده است، ادامه یابد. علت کاهش قیمت احتمالی دلار آزاد را می توان تلاش دولت برای کنترل تورم پیش از مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا پیش بینی نمود. انتظار می رود با توجه به تحلیل نموداری، شاهد کاهش قیمت دلار تا هدف اولیه 572,000 ریال بوده و پس از آن با مشخص شدن رئیس جمهور آینده آمریکا و افزایش انتظارات تورمی در جهان، شاهد تقویت قیمت دلار باشیم. ناحیه بی‌اعتباری تحلیل ارائه شده، افزایش قیمت و عبور آن از 621,000 ریال، پیش از ایجاد روند نزولی قیمتی در نظر گرفته می شود.

سنگ آهن در کف قیمت

سنگ آهن

مطابق تحلیل ارائه شده در هفته گذشته، با در نظر گرفتن بهبود تقاضای فصلی برای سنگ آهن در کشور چین، شاهد تقویت تقاضا و به تبع آن افزایش جزئی قیمت این نهاده معدنی بودیم. با این حال، با در نظر گرفتن عرضه های محصولات زنجیره فولاد، توسط چین در بازار های جهانی، به دلیل کاهش انتظارات معامله‌گران از بهبود شرایط فروش داخلی محصولات فولادی در چین، روند نزول قیمت جهانی برای این محصولات با شتاب کمی ادامه دار ارزیابی می شود. مطابق تحلیل نموداری ارائه شده می توان انتظار داشت روند کاهشی قیمت برای سنگ آهن سی اف آر 62% چین با رسیدن به 91 دلار و افزایش همزمان حجم معاملات به پایان برسد. با توجه به این رفتار قیمتی، می توان اظهار نمود که افزایش قیمت سنگ آهن از محدوده کنونی قیمتی به هدف 118 دلار امکان پذیر ارزیابی می شود.

تحلیل اختصاصی: وضعیت بازار میلگرد، پروفیل و لوله چه خواهد بود؟

بازار میلگرد

با نزدیک شدن به زمان رفع محدودیت های انرژی تابستانه برای صنایع فولاد، شاهد ایجاد ثبات قیمتی برای محصول شمش فولادی در بورس کالا هستیم. در این میان، کاهش احتمالی نرخ دلار می تواند منجر به ایجاد فضایی برای نزول قیمتی موقت در میانگین موزون این محصول میانی زنجیره فولاد شود. علاوه بر این، رکود موجود در بازار ساخت و ساز و کاهش تقاضا برای محصولات میلگرد و کلاف نیز می ‌تواند باعث ایجاد ثبات و کاهش جزیی قیمت ها شود.

بازار لوله و پروفیل

همانطور که در هفته گذشته پیش بینی شد، به دلیل کاهش تفاضا و طولانی شدن زمان گردش نقدینگی در روند تولیدی کارخانجات لوله و پروفیل با وجود رکود موجود در بازار، شاهد کاهش جزئی قیمت ها بودیم. علاوه بر این، کاهش قیمت های جهانی به واسطه صادرات ارزان قیمت محصولات فولادی توسط چین و روسیه مزید بر علت رکود موجود ارزیابی می شود. در این راستا، با وجود عرضه گران قیمت ورق گرم فولاد مبارکه اصفهان، انتظار می رود همچنان شاهد کاهش جزئی قیمت ها در بازار باشیم.

بیانیه سلب مسئولیت

نظرات ارائه شده در اين گزارش ها به هيچ وجه به عنوان توصیه‌ای جهت خريد، فروش و يا نگهداری سهام شركت ها و ساير ابزارهای معاملاتی نيست و مسئوليت استفاده از اين اطلاعات برعهده خوانندگان محترم است.

برای اطلاع از قیمت میلگرد بافق و مشخصات تولیدی آن می‌توانید با کارشناسان فروش  ما تماس بگیرید یا به لینک صفحه قیمت مراجعه کنید.

نوشتهٔ پیشین
تحلیل هفتگی تخصصی گروه صنعتی یاران – شماره 46 – 26 شهریور 1403
نوشتهٔ بعدی
ضوابط و استانداردهای خم پذیری آرماتور: راهنمای جامع

مطالب مرتبط