تحلیل هفتگی تخصصی گروه صنعتی یاران – شماره 37 – 4 تیر 1403

  1. خانه
  2. /
  3. تحلیل هفتگی
  4. /
  5. تحلیل هفتگی تخصصی گروه صنعتی یاران – شماره 37 – 4 تیر 1403

تحلیل هفتگی گروه صنعتی یاران

شماره 37،  4 تیر ۱۴۰3

مقدمه: این تحلیل هفتگی با هدف تسهیل و افزایش گردش اطلاعات تخصصی و معتبر در حوزه صنعت فولاد به عنوان یکی از سه صنعت برتر دنیا و با رویکرد توسعه استاندارد این صنعت در داخل کشور تهیه و منتشر می شود.
گروه صنعتی یاران، با رویکرد دسترسی همگانی فعالان صنعت به اطلاعات قابل اتکا و در راستای مسئولیت اجتماعی خود در جهت ارتقا سطح علمی و اطلاعاتی صنعت فولاد، با بهره مندی از نیروهای خبره در قالب تیمهای تخصصی شامل: تیم جمع آوری اطلاعات بازار، تیم تحلیل و آنالیز، تیم طراحی و ویراستاری و تیم تبلیغات، اقدام به انتشار این هفته نامه نموده است.

احتمال در رفتن فنر قیمتی دلار

دلار

طبق تحلیل های ارائه شده پیشین، انتظار می رفت که شاهد کاهش موقت قیمت دلار باشیم و این کاهش قیمت دلار تا محدوده 570,000 ریال محقق شد. با در نظر گرفتن شرایط نرخ بهره بین بانکی و عدم تصمیم گیری و اقدام به کاهش نرخ این بهره از سوی بانک مرکزی، احتمال افزایش تورم در میان مدت دور از انتظار نخواهد بود. با این حال اگر پایه پولی به پشتوانه افزایش موجودی طلا و دلار تقویت شود، امکان بهبود شرایط تورمی در میان مدت محتمل ارزیابی می شود. با توجه به تحلیل نموداری انتظار می‌رود در هفته جاری در صورت شکست و عبور پر قدرت و صعودی از قیمت 602,000 ریال، شاهد تقویت قیمت دلار به سوی هدف اولیه 615،000 ریال باشیم. در صورت عدم رخداد حرکت صعودی و قدرتمند قیمت دلار در بازار و عدم شکست محدوده مشخص شده در نمودار (باکس بنفش)، باید انتظار ثبات قیمتی در محدوده فعلی را تا پس از انتخابات ریاست جمهوری داشت.

سنگ آهن بر مدار تحلیل

سنگ آهن

مطابق تحلیل های پیشین همانطور که انتظار می رفت، با تقویت تقاضا برای سنگ آهن 62% سی اف آر چین، قیمت این نهاده معدنی به محدوده 122.5 دلار رسید. علی رغم صعود قیمتی اخیر، با در نظر گرفتن ضعف تقاضا برای محصولات نهایی زنجیره فولاد در کشور چین، شاهد کاهش قیمت این نهاده معدنی بعد از صعود 27 درصدی بودیم. بر اساس تحلیل نموداری ارائه شده، این کاهش قیمت تا محدوده 101 دلار محتمل ارزیابی می شود. انتظار داریم پس از آن شاهد افزایش قیمت تا محدوده 120 دلار باشیم. در حال حاضر قیمت این نهاده در حال تکمیل روند اصلاحی خود است.

تحلیل اختصاصی: وضعیت بازار میلگرد، پروفیل و لوله چه خواهد بود؟

بازار میلگرد

در هفته گذشته شاهد ثبات قیمتی در بازار میلگرد و کلاف بودیم. با توجه به تقویت تقاضا برای دلار آزاد و در راستای افزایش قیمت نرخ این ارز، شاهد افزایش قیمت نرخ شمش فولادی در بورس کالا نیز بودیم‌. از این رو، با در نظر گرفتن تحلیل دلار ارائه شده، انتظار داریم همچنان شاهد افزایش جزئی قیمت میلگرد و کلاف در هفته جاری باشیم.

بازار لوله و پروفیل

با در نظر گرفتن سیاست های انقباضی بانک مرکزی، شاهد رکود در بازار محصولات زنجیره فولاد در ماه گذشته بودیم. این امر، در کنار تامین مالی شرکت ها برای تسویه بخش نقدی عرضه ورق گرم فولاد مبارکه اصفهان، منجر به تشدید رکود در بازار شده است. در این راستا، تا زمانی که بازارهای مالی اعم از بازار ارز حرکت قدرتمند و صعودی از خود نشان نداده است، انتظار داریم این روند کاهش جزئی قیمت ها تداوم یابد.

بیانیه سلب مسئولیت

نظرات ارائه شده در اين گزارش ها به هيچ وجه به عنوان توصیه‌ای جهت خريد، فروش و يا نگهداری سهام شركت ها و ساير ابزارهای معاملاتی نيست و مسئوليت استفاده از اين اطلاعات برعهده خوانندگان محترم است.

برای اطلاع از قیمت میلگرد بافق و مشخصات تولیدی آن می‌توانید با کارشناسان فروش  ما تماس بگیرید یا به لینک صفحه قیمت مراجعه کنید.

نوشتهٔ پیشین
تحلیل هفتگی تخصصی گروه صنعتی یاران – شماره 36 – 21 خرداد 1403
نوشتهٔ بعدی
تحلیل هفتگی تخصصی گروه صنعتی یاران – شماره 38 – 11 تیر 1403

مطالب مرتبط