تحلیل هفتگی تخصصی گروه صنعتی یاران – شماره 38 – 11 تیر 1403

  1. خانه
  2. /
  3. تحلیل هفتگی
  4. /
  5. تحلیل هفتگی تخصصی گروه صنعتی یاران – شماره 38 – 11 تیر 1403

تحلیل هفتگی گروه صنعتی یاران

شماره 38،  11 تیر ۱۴۰3

مقدمه: این تحلیل هفتگی با هدف تسهیل و افزایش گردش اطلاعات تخصصی و معتبر در حوزه صنعت فولاد به عنوان یکی از سه صنعت برتر دنیا و با رویکرد توسعه استاندارد این صنعت در داخل کشور تهیه و منتشر می شود.
گروه صنعتی یاران، با رویکرد دسترسی همگانی فعالان صنعت به اطلاعات قابل اتکا و در راستای مسئولیت اجتماعی خود در جهت ارتقا سطح علمی و اطلاعاتی صنعت فولاد، با بهره مندی از نیروهای خبره در قالب تیمهای تخصصی شامل: تیم جمع آوری اطلاعات بازار، تیم تحلیل و آنالیز، تیم طراحی و ویراستاری و تیم تبلیغات، اقدام به انتشار این هفته نامه نموده است.

دلار در هیجان انتخابات

دلار

مطابق تحلیل ارائه شده در نشریه پیشین، انتظار صعود قیمت دلار تا محدوده 61500 تومان، با اختلافی جزئی محقق شد. همان طور که پیش تر بیان شد، دو عامل مهم: نتایج انتخابات ریاست جمهوری و انتظارات تورمی، مشخص کننده شتاب روند حرکتی دلار خواهد بود. علاوه بر این، پارامترهای اقتصاد کلان اعم از نرخ بیکاری و نرخ بهره بین بانکی نشان از افزایش تورم در کوتاه مدت دارند. در کنار موارد مذکور، نتیجه انتخابات آمریکا نیز اثری ویژه بر روند حرکتی قیمت دلار خواهد داشت. مطابق تحلیل نموداری دلار انتظار می رود پس از کاهش موقت قیمت تا محدوده 607,000 ریال، مجدداً شاهد افزایش قیمت تا محدوده 630,000 ریال باشیم. مسیر حرکت محتمل نرخ دلار به رنگ قرمز نمایش داده شده است.

سنگ آهن و ثبات قیمتی

سنگ آهن

مطابق تحلیل های پیشین همانطور که انتظار می رفت، سنگ آهن 62% سی اف آر چین پس از رسیدن به قیمت 122.5 دلار به سوی هدف قیمتی 102.5 دلار حرکت کرده و به آن رسید. کاهش قیمتی اخیر این نهاده معدنی، از کاهش تقاضا برای محصولات نهایی صنعت فولاد در کشور چین نشات گرفته است. این کاهش قیمت معادل 27 درصد ارزش این نهاده معدنی بود. بر اساس تحلیل نموداری ارائه شده، این کاهش قیمت تا محدوده 102.5 دلار، می تواند منجر به ایجاد حرکتی صعودی تا 120 دلار برای این نهاده معدنی شود. انتظار می رود میانگین قیمتی این ماده معدنی تا ابتدای فصل چهارم سال 2024 در محدوده 117 دلار باقی بماند.

تحلیل اختصاصی: وضعیت بازار میلگرد، پروفیل و لوله چه خواهد بود؟

بازار میلگرد

در هفته گذشته شاهد ثبات قیمتی در بازار میلگرد و کلاف بودیم. با توجه به تقویت تقاضا برای دلار آزاد و در راستای افزایش قیمت نرخ این ارز، شاهد افزایش قیمت نرخ شمش فولادی در بورس کالا بودیم‌. از این رو با توجه به تحلیل دلار ارائه شده، انتظار داریم همچنان شاهد افزایش قیمت میلگرد و کلاف در هفته جاری باشیم.

بازار لوله و پروفیل

با توجه به تلاش بانک مرکزی برای کنترل نرخ تورم، شاهد ایجاد رکود در بازار محصولات زنجیره فولاد هستیم. همین امر در کنار کاهش ساخت و ساز مسکن و همچنین افزایش موحودی ورق چینی در بازار منجر به ثبات قیمتی در بازار لوله و پروفیل شده است‌. با این حال، علی رغم افزایش قیمت دلار، انتظارت خریداران مبتنی بر احتمال کاهش قیمت این محصولات فلزی است و به همین دلیل خریدهای خود را به آینده موکول کرده اند. این کاهش تقاضا در بازار موقتی ارزیابی می شود و انتظار می رود شاهد افزایش جزئی و ثبات قیمتی در بازار لوله و پروفیل باشیم.

بیانیه سلب مسئولیت

نظرات ارائه شده در اين گزارش ها به هيچ وجه به عنوان توصیه‌ای جهت خريد، فروش و يا نگهداری سهام شركت ها و ساير ابزارهای معاملاتی نيست و مسئوليت استفاده از اين اطلاعات برعهده خوانندگان محترم است.

برای اطلاع از قیمت میلگرد بافق و مشخصات تولیدی آن می‌توانید با کارشناسان فروش  ما تماس بگیرید یا به لینک صفحه قیمت مراجعه کنید.

نوشتهٔ پیشین
تحلیل هفتگی تخصصی گروه صنعتی یاران – شماره 37 – 4 تیر 1403
نوشتهٔ بعدی
تحلیل هفتگی تخصصی گروه صنعتی یاران – شماره 39 – 18 تیر 1403

مطالب مرتبط