صفر تا صد آشنایی با بسته ‌بندی میلگرد (بندیل‌) و علامت اختصاری حک شده روی آن

  1. خانه
  2. /
  3. کلاف
  4. /
  5. صفر تا صد آشنایی با بسته ‌بندی میلگرد (بندیل‌) و علامت اختصاری حک شده روی آن

بسته‌ بندی میلگرد در کارخانه ‌های مختلف، در قالب بسته هایی انجام می شود که هر یک از آنها بندیل نامیده می ‌شوند. ظرفیت بندیل ‌ها با توجه به نوع کارخانه متفاوت است و تعداد شاخه ‌های موجود در آن هم با تقسیم وزن بندیل بر وزن هر شاخه محاسبه می ‌شود. اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع بسته ‌بندی میلگرد هستید، تا انتهای این مطلب با ویکی‌فولاد همراه باشید.

بندیل میگرد؛ بهترین نوع بسته‌بندی

همان طور که در ابتدای مطلب به آن اشاره کردیم، بندیل همان بسته هایی هستند که تعداد مشخصی میلگرد در آنها بسته بندی می شوند. آرماتورها بر مبنای شکل ‌پذیری و خصوصیات مکانیکی خود در سه گروه فولاد نرم (S240)، نیم سخت (S340, S400) و سخت (S500) قرار می ‌گیرند. مطابق استاندارد 3132، کلیه میلگردهای ساده و آج دار به جز آج 500 و 520 تا قطر 14 میلی متر به صورت شاخه با طول های مساوی یا کلاف و بالاتر از 14 میلی متر فقط به صورت شاخه با طول های مساوی بسته بندی می شود. میلگرد آج 500 و آج 520 در تمام قطرها به صورت شاخه با طول های مساوی بسته بندی می شوند.

برای آشنایی با شکل ظاهری، ترکیب شیمیایی، ویژگی های مکانیکی و کاربردهای میلگردهای A1، A2، A3 و A4، کلیک کنید.

بسته بندی فولاد بافق

علامت اختصاری حک شده روی بندیل میلگرد حاوی چه اطلاعاتی است؟

مطابق استاندارد 3132، تمامی بندیل های میلگرد ساده و آجدار باید دارای حداقل یک پلاک مشخصات فلزی (یا هر نوع پلاک مقاوم دیگر) باشند و اطلاعات زیر به صورت کاملا واضح و خوانا بر روی آنها درج شده باشد:

  • نام و علامت تجاری شرکت تولید کننده میلگرد
  • شماره استاندارد ملی 3132 پس از اخذ پروانه کاربرد استاندارد
  • علامت مشخصه میلگرد
  • قطر اسمی بر حسب میلی متر
  • شماره ذوب یا شماره ردیابی مرتبط به گزارش آزمون بسته
  • طول میلگرد
  • نام کشور تولیدکننده
  • وزن برحسب کیلوگرم

دو نکته ای که می توان در همین راستا به آنها اشاره کرد عبارتند از اینکه در پلاک نصب شده روی بسته ها یا بندیل های میلگرد باید روش تولید آنها نیز آورده شود و همچنین درج کشور تولیدکننده در حوزه صادرات می تواند با توافق تولیدکننده و خریدار انجام شود.

می توانید کد نشانه گذاری مشخصه میلگردهای گرم نوردیده را در جدول زیر مشاهده نمایید.

بسته بندی فولاد بافق
بسته بندی فولاد بافق 2

در میلگردهایی که استحکام لازم مطابق استاندارد 3132 به روش خنک کاری و برگشت تحت کنترل (برای مثال روش ترمکس) حاصل می شود، حرف T و برای میلگردهایی که به روشی غیر از روش خنک کاری و برگشت تحت کنترل تولید می شوند، حرف U و در میلگردهایی که با استفاده از عناصر آلیاژی، استحکام لازم در آنها محقق می شود، حرف A به انتهای علامت مشخصه میلگرد در گواهینامه فنی صادر شده و نیز در نشانه گذاری روی میلگرد درج می شود. با بررسی این اطلاعات می‌توان از کیفیت محصول خریداری شده اطمینان حاصل کرد.

برای آشنایی با روش خنک کاری ترمکس، کلیک کنید.

تعداد شاخه ‌های موجود در هر بندیل میلگرد چقدر است؟

تعداد شاخه‌ های موجود در هر بسته‌ بندی میلگرد با توجه به سایز میلگرد متفاوت است. لازم به ذکر است که وزن بسته (بندیل) میلگرد همواره دقیقا 2000 کیلوگرم نیست و کمی از این رقم انحراف دارد. در واقع، 2000 کیلوگرم وزن اسمی بندیل است. این انحراف به دلیل تفاوت در تعداد شاخه های موجود در بندیل و وزن واحد طول میلگرد است.

برای مثال طبق استاندارد، هر متر سایز 18 می تواند 1900 تا 2100 گرم وزن داشته باشد. برای اطلاع از تعداد دقیق میلگردهای موجود در بندیل می ‌توانید به جدول زیر مراجعه کنید. در نظر داشته باشید که «تعداد شاخه در هر بندیل» که در جدول زیر آورده شده است،  تعداد شاخه های اسمی موجود در هر بندیل 2 تنی است.

که مبنای محاسبه آن، وزن اسمی 2 تن برای بندیل با میلگردهای به طول 12 متر، و وزن واحد طول میانگین برای هر سایز است. مثلا برای سایز 18، وزن واحد طول میانگین، 2000 گرم بر متر است. پس:

200 kg/(12m * 2kg/m)=83.3~80

سایز میلگرد

تعداد شاخه در هر بندیل

۸

422

۱۰

271

۱۲

188

۱۴

138

۱۶

۱۰۵

۱۸

۸۳

۲۰

۶۷

۲۲

۵۶

۲۵

۴۳

۲۸

۳۴

۳۲

۲۶

پرسشی که در این بخش مطرح می ‌شود این است که «هر بندیل میلگرد چقدر وزن دارد؟» باید بدانید که پاسخ واضحی برای این سوال وجود ندارد؛ چرا که وزن هر بسته با توجه به برند تولید کننده، سایز میلگرد، تعداد شاخه، وزن و قطر آن و ظرفیت بسته‌ بندی میلگرد دستگاه بندیل متفاوت است. به این ترتیب، وزن هر بندیل در کارخانه ‌های مختلف متغیر است. برای مثال بندیل میلگرد فولاد بافق بین ۲ تا ۲.۵ تن وزن دارد.

«وزن اسمی» هر بندیل وابسته به سفارش مشتری، طول شاخه میلگرد و توانایی دستگاه بسته بندی است. برخی کارخانه ها تا 14 متر طول هم تولید می کنند که در چنین شرایطی باید ظرفیت تریلر را هم در نظر گرفت.

برای طول های کمتر تولیدکننده و خریدار می توانند به توافق برسند. لازم به ذکر است که ما در فولاد بافق امکان تولید بندیل های یک تنی (طول شاخه 12 متر) نیز داریم.

حتی در مواردی سفارش سایز 16 با طول 9 متری نیز انجام شده است.

توجه داشته باشید که برای بندیل های با طول 12متر، معمولا 100 کیلو تلرانس در نظر گرفته می شود.

طول استاندارد میلگردهای ساده و آجدار با رواداری آنها

جدول

بایدها و نبایدهای انبارداری و نگهداری از بندیل میلگرد

در کارخانه‌ ها بعد از دریافت سفارش مشتری، محموله بسته ‌بندی و آماده‌ ارسال می‌ شود. بعد از تحویل مرسوله، خریدار مشخصات آن را با اطلاعات مندرج روی پلاک‌ها و میلگردها و همچنین بارنامه و گواهینامه کیفیت مطابقت داده و در صورت رضایت از اصالت و کیفیت اجازه‌ تخلیه‌ بار صادر می ‌شود. باید بدانید که نگهداری از بندیل میلگرد کار چندان آسانی هم نیست. به منظور ممانعت از آسیب محصول در زمان انبارداری لازم است نکات زیر رعایت شوند:

۱. میلگردهایی با قطر مختلف را به صورت جداگانه در انبار نگهداری کنید.

۲. بندیل میلگردها باید در مکانی تمیز و بدون رطوبت قرار بگیرد. وجود رطوبت باعث زنگ زدن میلگردها می‌ شود.

۳. بندیل میلگردها نباید به صورت مستقیم روی زمین قرار بگیرد. برای ممانعت از تماس مستقیم این محصولات با گرد و خاک و آب می ‌توانید از چوب استفاده کنید.

۴. بندیل میلگردها باید در محلی به دور از صدمه، ضربه و بریدگی نگهداری شود.

۵. میلگردهای خریداری شده از برندهای مختلف باید به صورت جداگانه نگهداری شوند.

۶. برای حفاظت بهتر  از آرماتورها می ‌توانید روی آنها را با پلاستیک یا برزنت بپوشانید. برخی متخصصان معتقدند نپوشاندن بندیل و زنگ‌ زدگی میلگرد باعث کاهش چسبندگی آن در بتن و افزایش خوردگی می‌شود. این مساله در نهایت منجر به کاهش استحکام ساختمان شده که به ‌نوبه‌ خود ضررهای مالی و جانی جبران ناپذیری را به دنبال خواهد شد.

۷. جا به‌ جایی و حمل ‌و نقل میلگردها باید با نهایت دقت انجام شود تا این محصولات دچار هیچ‌ گونه خمیدگی و صدمه نشوند.

۸. اگر آرماتورها آغشته به مواد مختلف مانند روغن، رنگ، چربی و … شدند باید قبل از استفاده آنها را به طور کامل پاک کنید.

۹. در زمان کار کردن با وسایل مکانیکی، تمامی نکات ایمنی را رعایت کنید.

کلام آخر

اطلاع از تعداد شاخه ‌های موجود در بندیل میلگرد و وزن آن برای تمامی فعالان حوزه ساختمان ضروری است. شما با کمک اطلاعات مندرج در این مطلب می‌ توانید از اصالت و کیفیت بندیل میلگرد خریداری شده اطمینان حاصل کرده و محصول را به صورت کاملا دقیق بررسی کنید. پرسش ‌های خود پیرامون بندیل و انواع بسته‌ بندی میلگرد را با کارشناسان ما در میان بگذارید.

نوشتهٔ پیشین
تحلیل هفتگی تخصصی گروه صنعتی یاران – شماره 33 – 17 اردیبهشت 1403
نوشتهٔ بعدی
تحلیل هفتگی تخصصی گروه صنعتی یاران – شماره 34 – 24 اردیبهشت 1403

مطالب مرتبط