آغاز استقرار نظام آراستگی (5S) در واحد کنترل کیفیت فولاد بافق

  1. خانه
  2. /
  3. اخبار داخلی
  4. /
  5. آغاز استقرار نظام آراستگی (5S) در واحد کنترل کیفیت فولاد بافق

با تلاش جمعی و کار گروهی منسجم، استقرار نظام آراستگی (5S) در واحد کنترل کیفیت فولاد بافق با موفقیت کلید خورد و علاوه بر بهینه‌سازی محیط کاری و کاهش خطرهای احتمالی، پیشرفت قابل‌توجهی نیز در این زمینه حاصل شد.


نظام آراستگی محیط کار که به 5S مشهور است، بعد از جنگ جهانی دوم توسط ژاپنی‌ها مطرح و به کار گرفته شد. مدیران و صنعتگران ژاپن بعد از تصمیم‌گیری برای بازسازی صنایع خود پس از جنگ، به دنبال ایده‌ها و راهکارهایی برای بهبود تولیدات و افزایش فروش محصولات تولیدی خود بودند و هنگام بازدید از برخی صنایع آمریکا با پدیده House Keeping (یا خانه‌داری صنعتی) آشنا شدند. ژاپنی‌ها با مشاهده تأثیر و نقش قابل‌توجه معیارهای خانه‌داری صنعتی در ایجاد محیط کاری آراسته، حفظ ایمنی و بهداشت و…  بر آن شدند تا معیارهای مذکور را در شرکت‌های ژاپنی به کار گیرند.

نکته جالب‌توجه در فلسفه نظام آراستگی ژاپنی‌ها این بود که آن‌ها معتقد بودند خروجی استقرار این نظام «کاهش اتلاف‌ها (مودا)» خواهد بود و همچنین دستاورد بزرگ‌تری را نیز برای آن متصور بودند  و آن «افزایش بهره‌وری» بود. در این راستا آن‌ها نظام آراستگی را در قالب ۵ اصل تعریف کردند. این ۵ اصل در زبان ژاپنی سر واژه ۵ کلمه ژاپنی است که عبارت‌اند از: 1- Seiri یا تفکیک یعنی شناسایی اقلام ضروری و غیرضروری و تعیین تکلیف اولیه آن‌ها؛ 2- Seiton یا ترتیب یعنی جانمایی، نصب تابلو شناسایی اقلام، تعیین حداقل و حداکثر موجودی اقلام ضروری و انجام خط‌کشی‌ها؛ 3- Seiso یا تمیزی یعنی کلیه نقاط و محل‌های کارگاه و تجهیزات باید از طریق تمیزکاری مورد بازرسی قرار گیرد و عاری از هرگونه آلودگی باشد؛ 4- Seiketsu یا تداوم یعنی استانداردسازی و رعایت و نظارت بر حسن انجام S۱, S۲, S۳؛ 5- Shitsuke یا تربیت یعنی مشارکت دادن کلیه افراد درگیر و فرهنگ‌سازی و نهادینه شدن نظام 5S.

در شرکت فولاد بافق از ابتدای سال ۱۴۰۱ اجرا و آموزش اصول نظام آراستگی به طور جدی آغاز گردید و از همان زمان همکاران بخش‌های مختلف با اقدامات اصلاحی مناسب مسیر آراستگی محیط کار فولاد بافق را هموار نمودند.

در این خصوص، واحد کنترل کیفیت جهت نگه‌داری نمونه‌های شاهد در اتاق نمونه‌ها با مشکل مواجه بود و علاوه بر ایجاد خطرات احتمالی حاصل از چینش نامناسب نمونه‌ها، محل نگهداری نمونه‌ها از آراستگی و ترتیب مناسبی برخوردار نبودند. این واحد از ابتدای جاری سازی نظام آراستگی اقدام به طراحی یک قفسه مناسب نگهداری نمونه‌ها نمودند که علاوه بر آراستگی به سبب انبارش مناسب، فضای کمتری از اتاق اشغال می‌نمود. نظر به پیگیری‌های صورت گرفته از ریاست و سایر همکاران این بخش، قفسه مطابق نقشه ساخته و در محل قبلی نصب گردید که در عکس‌ها قابل مشاهده است.

مدیر تحقیق و توسعه فولاد بافق یزد در این خصوص اظهار کرد: رشد و جاری سازی نظام آراستگی در فولاد بافق چشمگیر و فراتر از تصور بوده است که این مهم بدون همکاری تمامی کارکنان میسر نبود. نمونه کنترل کیفیت تنها یکی از نمونه‌های اجرایی همکاران مجتمع تولیدی است و این دست نمونه‌ها در فولاد بافق بسیارند که به زودی سایر موارد نیز بازتاب داده خواهند شد. وی همچنین خاطر نشان کرد با اجرای کامل نظام آراستگی در مجتمع فولاد بافق به زودی به یکی از آراسته ترین مجتمع‌های تولیدی فولاد در خاورمیانه تبدیل خواهیم شد.

نوشتهٔ پیشین
افتتاح کارخانه آهن اسفنجی و خط کلاف مجتمع فولاد بافق با حضور رئیس جمهور
نوشتهٔ بعدی
افتتاحیه مسابقات فوتسال جام فجر مجتمع فولاد بافق

مطالب مرتبط